spnieledwia@gmail.com
PROGRAM PROFILAKTYCZNY
„Jeżeli nie zrobiła tego rodzina to szkoła musi…
Wyposażyć dziecko w korzenie, aby mogło stanąć mocno i rosnąć...
Wyposażyć dziecko w skrzydła, aby mogło wznieść się w powietrze .
Połamane korzenie i okaleczone skrzydła niweczą nadzieję.
A tylko nadzieja pozwala ujrzeć to, co niewidzialne,
Dotknąć tego, co nieuchwytne, dotknąć tego, co niemożliwe”
L.J. Mc Whirter
SZKOLNY
PROGRAM
PROFILAKTYKI
„NIE JESTEM SAM”
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W NIELEDWI
NA ROK SZKOLNY
2009/2010
Zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 5/28/08/2009 z dnia 28.08. 2009r.
Program profilaktyki
Cele
W odniesieniu do ucznia
- Wyrobienie umiejętności(zdolności) samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla zdrowia własnego i innych ludzi.
W odniesieniu do nauczycieli
- Podniesienie jakości podejmowanych na rzecz zdrowia własnego i działań mających na celu zapobieganie zachowaniom problemowym.
Uczniowie
- Wdrażanie do przestrzegania zasad higieny
- Wskazywanie skutków zdrowotnych nieprawidłowego odżywiania
- Ukazywanie roli ruchu i czynnego wypoczynku w zachowaniu zdrowia
- Wyrobienia umiejętności właściwej organizacji czasu wolnego
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
- Wdrażanie do zrozumienia własnych pozytywnych i negatywnych emocji, radzenia sobie w sytuacjach trudnych
- Wyrabianie umiejętności rozróżniania dobra od zła
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania swoich wad i zalet
- Kształtowanie postawy asertywnej
- Ukazywanie wartości płynących z koleżeństwa i przyjaźni
- Ukazywanie zgubnej roli agresji przejawiającej się w grupach rówieśniczych
- Kształtowanie odpowiedzialności za własne zachowanie w stosunku do innych ludzi i za swoje czyny
- Ukazywanie destrukcyjnego wpływu palenia i picia alkoholu na zdrowie
Nauczyciele, rodzice
- Poprawa komunikacji w relacjach nauczyciel - uczeń, uczeń - rodzic
- Wyrabianie umiejętności współpracy z innymi
- Stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem i uczniem, rodzicem i dzieckiem
- Dostarczenie informacji o substancjach uzależniających i zagrożeniach wynikających z ich zażywania
- Wskazywanie sposobów radzenia sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi
- Uświadomienie rodzicom ich roli w kształtowaniu właściwych postaw u swoich dzieci
- Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wychowanie młodego człowieka
Sposoby realizacji
- Warsztaty dla rady pedagogicznej
- Rada samokształceniowa
- Pogadanki, wymiana doświadczeń
- Wspólne spotkania, wycieczki, ogniska
- Warsztaty
- Rozgrywki sportowe nauczyciele - uczniowie, udział w imprezach sportowych (Dzień Dziecka)
- Rozmowy indywidualne, z uczniami, wskazówki, porady
- Rada samokształceniowa
- Pogadanka z przedstawicielami policji, współpraca z kuratorami sądowymi, psychologiem.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI
BLOK TEMATYCZNY
ZADANIA
SPOSOBY REALIZACJI
ODPOWIEDZIALNI
I.
ŻYJEMY ZDROWO
1. Walka z próchnicą
2. Higiena ciała
3. Higiena odżywiania
Sposób realizacji
Pogadanki na temat higieny jamy ustnej
Pogadanki na temat konieczności utrzymywania higieny ciała.
Przygotowanie sałatek z jarzyn i owoców
Istnienie przerw śniadaniowych, w czasie których uczniowie mogą wypić herbatę
Wdrażanie do kulturalnego spożywania posiłków
Gazeta ścienna pod hasłem “Jak zdrowo się odżywiać”
Pogadanki, dyskusje ukazujące znaczenie prawidłowego odżywiania
Opiekun koła PCK, pielęgniarka szkolna,
wychowawcy
Odpowiedzialni
Nauczyciel, wychowawcy, świetlica szkolna,nauczyciel przyrody,
techniki, wychowawcy,pielęgniarka szkolna
I.
ŻYJEMY ZDROWO
4. Dbałość o prawidłowy
5. Rozwój fizyczny.
6. Zapobieganie chorobom.
Sposób realizacji
Dostosowanie sprzętu (ławek, krzeseł) do wzrostu uczniów
Klasowe wycieczki w góry, spacery po okolicy
Organizowanie imprez sportowych
Współpraca szkoły z Przychodnią zdrowia
Pogadanki na tematy dotyczące różnego rodzaju chorób zakaźnych, zwłaszcza AIDS.
“Międzynarodowy Dzień Walki z AIDS”
Odpowiedzialni
Wychowawcy,nauczyciel wych-fiz, dyrektor szkoły, pielęgniarka szkolna,nauczyciel przyrody, opiekun PCK, pielęg.
II.
ŻYJEMY BEZPIECZNIE
Zapobieganie wypadkom.
Pierwsza pomoc przedlekarska
Systematyczne prowadzenie wychowania komunikacyjnego
Przygotowanie uczniów kl. IV do egzaminu na kartę rowerową
Sposób realizacji
Pogadanki na temat bezpiecznego przebywania na terenie szkoły, drogi do szkoły, w bezpiecznych zabawach w czasie ferii i wakacji.
· Rozmowy z rodzicami na spotkaniach wywiadowczych
Prelekcje, apele porządkowe na temat niebezpiecznych zabaw
Nauka udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w różnych wypadkach.
Udział uczniów w konkursach dotyczących wiedzy pożarniczej
Odpowiedzialni
Nauczyciel techniki, wychowania fizycznego,dyrektor szkoły wychowawcy
Samorząd Uczniowski, SKPCK, spotkania z policjantami, strażakami
Pielęgniarka szkolna
Alicja Juraszek
III.
ROZWIJANIE WŁASNYCH UMIEJĘTNOŚCI
Kształtowani zachowań asertywnych, poczucia własnej wartości i umiejętności komunikowania się z innymi.
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
Rozwijanie i wspieranie przekonania o potrzebie umiejętnego dojrzałego korzystania ze środków masowego przekazu.
Wyrabianie umiejętności odróżniania dobra od zła.
Budzenie pragnienia porządkowania swojego wnętrza i przeżywania swojego życia w sposób piękny, wartościowy, odpowiedzialny.
6. Zapewnienie pomocy uczniom z problemami.
Gazetka ścienna pod hasłem “Asertywność - sztuka bycia sobą”
Sposób realozacji
Pogadanki, dyskusja, film, drama
Edukacja medialna
Pogadanki, prelekcje
Ukazywanie wartości w życiu człowieka m.in. na lekcjach katechezy.
Ochrona przed sektami.
Wskazanie patrona szkoły Janusza Korczaka jako wzoru do naśladowania.
Współpraca z PPP w Węgierskiej Górce.
Organizacja pomocy koleżeńskiej.
Zajęcia świetlicowe i rewalidacyjne.
Rozmowy indywidualne z uczniem.
Samorząd Uczniowski, nauczyciele
Odpowiedzialni
wychowawcy,nauczyciele informatyki, nauczyciele,nauczyciel katechezy, ksiądz,nauczyciele, dyrektor szko,S.U.,wietlica szkolna
IV.
NIE: DLA NAŁOGÓW
I UZALEŻNIEŃ
Dostarczanie uczniom wiedzy na temat szkodliwości palenia tytoniu, picia alkoholu, zażywania narkotyków.
- Wskazanie zdrowotnych społecznych, ekonomicznych i moralnych następstw uzależnień.
- Wyjaśnienie przyczyn i rodzajów uzależnień oraz ukazanie ich destrukcyjnego wpływu na człowieka i jego najbliższe otoczenie.
Sposób realizacji
Pogadanki, dyskusje, projekcje filmów, ćwiczenia w ramach lekcji wychowawczych, ścieżki prozdrowotne.
Organizacja warsztatów profilaktycznych
Odpowiedzialni
Nauczyciele, pielęgniarka szkolna,dyrektor szkoły
V.
KULTURA CZASU WOLNEGO
Promocja aktywnego i zdrowego spędzania wolnego czasu.
Szerzenie regionalizmu i kultywowanie tradycji.
Sposób realizacji
Rozwijanie zainteresowań uczniów.
Organizacja wypoczynku.
Prowadzenie koła SKKT
Działalność organizacji: SKS, wycieczki, ogniska, wyjazd do kina, teatru, dyskoteki, kółka pozalekcyjne
Ścieżka regionalna
„Turniej wiedzy o regionie”
Kółko teatralne
Konkursy
Zajęcia pozalekcyjne
Kolonia letnia
Zabawy (andrzejkowa, karnawałowa, itp.)
Rajdy, wycieczki, konkursy
Odpowiedzialni
Wychowawcy, nauczyciele, Samorząd Uczniowski,dyrektor szkoły, ksiądz, M. Miodońska
VI.
ZAGADNIENIA Z ŻYCIA RODZINNEGO
Nawiązanie ścisłej współpracy z rodzicami w celu:
- mobilizowania ich do aktywnego udziału w życiu szkoły,
- informowaniu, co mogą zrobić, aby zapobiec uzależnieniom swoich dzieci,
- udzielaniu pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- motywowania do zapoznania się z fachową literaturą dotyczącą profilaktyki
Sposób realizacji
Uczestnictwo uczniów w lekcjach Wychowanie do życia w rodzinie.
Prowadzenie pedagogizacji na wywiadówkach.
Wspólne spotkania z okazji różnych uroczystości (Dzień Matki, Dzień Babci, Dzień Kobiet itp.)
Sporządzenie bibliografii
Odpowiedzialni
Dyrektor szkoły,nauczyciele,wychowawcy,nauczyciel WDŻ
VII.
ŻYCIE W SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ -DYSCYPLINA
Kształtowanie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka
Kształtowanie umiejętności zachowania się wobec pracowników szkoły.
Kształtowanie pozytywnych relacji między uczniami- wyrabianie postaw wzajemnej pomocy
Sposób realizacji
Eliminowanie negatywnych zachowań uczniów (agresja, przemoc, kradzieże, przezywanie wulgaryzmy)
Przeciwdziałanie wagarom i ucieczkom z lekcji
Współpraca ze świetlicą socjoterapeutyczną
Współorganizowanie akcji charytatywnych ( zbiórek żywności, pieniędzy, odzieży, itp.)
Zapoznanie z wybranymi treściami Statutu Szkoły.
Swobodne wypowiedzi nt. pracy samorządu (wybory do samorządu klasowego)
Nauka tolerancji wobec innych.
Dbałości o szkołę i klasę.
Pomoc koleżeńska
Zapoznanie z zasadami i normy obowiązującymi w społeczności szkolnej i w klasie.
Nagradzanie pozytywnych zachowań
Dyżury nauczycieli podczas przerw
Możliwość udziału w zajęciach świetlicowych.
Stosowanie kar przewidzianych w Statucie Szkoły.
Pogadanki, drama, plakat, zabawy, zabawy słowno muzyczne, rysunki.
Współpraca z policją w sytuacjach trudnych i przestępczych.
Realizacja cyklu lekcji dotyczących kultury osobistej, kultury słowa i dobrego zachowania.
Szkolenia dla nauczycieli i uczniów:
Warsztaty dla nauczycieli w ramach WDN
Rozmowy indywidualne z uczniem
Kontrola frekwencji uczniów na każdej lekcji
Egzekwowanie usprawiedliwień.
Rozmowy indywidualne z uczniem i jego rodzicami.
Zajęcia świetlicowe
Odpowiedzialni
Samorząd Uczniowski, SKPCK, dyrektor szkoły, nauczyciele,wychowawcy
EWALUACJA PROGRAMU
Celem ewaluacji będzie ocena tego, w jakim stopniu program przyczynił się do rozwijania dojrzałości: fizycznej, psychicznej, społecznej
i duchowej. Dokonana ona zostanie po zakończeniu realizacji programu. Narzędziami do realizacji programu będą anonimowe ankiety:
dzieci
rodziców
nauczycieli
Podstawy prawne szkolnego programu profilaktyki
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Art 72.
2. Konwencja o Prawach Dziecka Art 3, 19 i 33.
3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U Nr 67 z późniejszymi zmianami) np. Art 1 i inne.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,(Dz.U.Nr51 poz.458) Działalność edukacyjna szkoły pkt1, 2 i 3.
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji 19 czerwca 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół oraz zmieniające z dnia 31 stycznia 2002 r. ( Dz.U. nr Nr 10 poz 96) W załącznikach - §2 ust 1 , 2; § 16 b1 -Statut szkoły określa prawa ucznia ...., § 16 b2 - Statut szkoły określa obowiązki... .
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartej w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. Nr 17 poz. 78 z późniejszymi zmianami z dnia 19 sierpnia 2002 r).
7. Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994r.
8. Ustawa z dnia 26 października 1982r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
9. Ustawa z dnia 199r . o przeciwdziałaniu narkomanii.
10. Ustawa z dnia 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni ( Dz. U. Nr 13 poz. 109) - §1 pkt 2 ust 2 - Profilaktyka uzależnień... .
12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2000 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach( Dz. U. Nr 13 poz. 110).
PODSTRONA
PROGRAM PROFILAKTYCZNY